Weekendje weg - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wendel Mooyman - WaarBenJij.nu Weekendje weg - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wendel Mooyman - WaarBenJij.nu

Weekendje weg

Blijf op de hoogte en volg Wendel

18 November 2015 | Zambia, Lusaka

Naast de activiteiten die we hier in het dorp doen zijn we afgelopen week voor een lang weekend naar Kasama geweest. Iedereen had ons verteld dat dit toch wel echt een grote stad is en dat het vinden van leuke souvenirs,  geen enkel probleem zal zijn. Dus vol goede moed en een rugzak met de benodigdheden (zo min mogelijk natuurlijk aangezien er zo veel mogelijk mee terug moest) gingen we op weg. Wr zouden de korte route nemen, dit betekende niet de lange geasfalteerde weg, maar een kortere zandweg. We hebben beide wegen ondertussen ondervonden en je doet over beide wegen even lang. Al zaten we nu dus 3 uut lang hobbelend en stuiterend in de auto. Om vervolgens na 5 uur aan te komen in Kasama. Kasama is zeker een grotere stad dan Kalwala of Chinsali, maar een grote stad zal ik het niet noemen. Het waren vooral allemaal van die half bakke winkeltjes en wel 2 geasfalterrde wegen. Wat het grootste verschil is tussen Chinsali en Kasama, is dat er een supermarkt is, namelijk de shopright. Hier hebben we dan ook meerdere uren tijdens ons verblijf in gespendeerd. Er was meer keuze dan we aankonden en er waren zelfs andere muzungus. En ik kan je vertellen dat als je anderhalve maand alleen je 4 medereizigers als blanke hebt gezien, dat hett raar is om af en toe nog een paar verdwaalde muzungus te zien. We hebben ook een dagje een uitstapje naar de chishimba waterfalls geweest. Dit zijn bij elkaar 3 watervallen. De eerste is zeer mooi en ong. 10 meter hoog. We hebben met ons allen geklommen en geklauwterd om de mooiste foto's te kunnen nemen, wat aardig gelukt is. De tweede waterval was een lange waterval waarin het water over zo'n 20 meter, ook 10 meter zakte. Hier hebben we in een tussenstukje heerlijk in het water gelegen. Wat een fijne verfrissing was, met deze tropische temperaturen van rond de 34-35 graden. De derde waterval was de hoogste van allemaal, wel 21 meter hoog en er was niet eens een hek ofzo. Hier hebben we dan ook met onze voeten net over de rand gehangen en van het prachtige uitzicht genoten van honderden meters alleen maar natuur. Het echte Zambia. In Kasama wilde we ook wat van de luxe genieten dus kozen we een lodge met zwembad en bar. het was dus echt een weekendje er tussenuit. Nu we weer terug zijn, loopt alles een beetje zoals het was, al vertellen vele dat ze ons zeer hebben gemist. Het is fijn om weer thuis te zijn.De weken vliegen voorbij. Ik ben nu al over de helft van de tijd die ik in Afrika zal zijn. De pakjes malariapillen vliegen uit mijn toilettas en het aantal souvenirs wordt steeds groter. We lerem ook nogsteeds veel van de zambiaanse cultuur. Zo hadden we vorige week dinsdag een vergadering over onze projecten, we hadden hier verschillende mensen uit het dorp voor uitgenodigd.  we gingen er al van uit dat de vergadering iets later zal beginnen door de afrikaanse tijd, maar nu bleek dat niemand kwam opdagen. We weten nogsteeds de reden niet. Ook diemiddag hadden we een soortgelijk probleem. We hadden een activiteit georganiseerd voor de 3-4 grade. Dus wij met goede moed richting de primary school. Komen we daar aan, zien we geen kinderen in de klas zitten. Wij dus maar naar de deputy, vertelt ze ons dat de leerlingen naar huis zijn gestuurd en omdat het het eind van het jaar is, dat dit wel vaker zal gebeuren. Heel gek, dus toen maar weer terug naar huis. Volgende week beter. We hebben dit nu al vaker meegemaakt, zo was het een keer dat we aan kwamen en dat de leerlingen s ochtends een toets hadden gehad en na de toets waren de leerlingen zo druk geworden, dat ze maar naar huis waren gestuurd. Volgens mij is hier geen een lesdag normaal.     Naast de activiteiten die we hier in het dorp doen zijn we afgelopen week voor een lang weekend naar Kasama geweest. Iedereen had ons verteld dat dit toch wel echt een grote stad is en dat het vinden van leuke souvenirs,  geen enkel probleem zal zijn. Dus vol goede moed en een rugzak met de benodigdheden (zo min mogelijk natuurlijk aangezien er zo veel mogelijk mee terug moest) gingen we op weg. Wr zouden de korte route nemen, dit betekende niet de lange geasfalteerde weg, maar een kortere zandweg. We hebben beide wegen ondertussen ondervonden en je doet over beide wegen even lang. Al zaten we nu dus 3 uut lang hobbelend en stuiterend in de auto. Om vervolgens na 5 uur aan te komen in Kasama. Kasama is zeker een grotere stad dan Kalwala of Chinsali, maar een grote stad zal ik het niet noemen. Het waren vooral allemaal van die half bakke winkeltjes en wel 2 geasfalterrde wegen. Wat het grootste verschil is tussen Chinsali en Kasama, is dat er een supermarkt is, namelijk de shopright. Hier hebben we dan ook meerdere uren tijdens ons verblijf in gespendeerd. Er was meer keuze dan we aankonden en er waren zelfs andere muzungus. En ik kan je vertellen dat als je anderhalve maand alleen je 4 medereizigers als blanke hebt gezien, dat hett raar is om af en toe nog een paar verdwaalde muzungus te zien. We hebben ook een dagje een uitstapje naar de chishimba waterfalls geweest. Dit zijn bij elkaar 3 watervallen. De eerste is zeer mooi en ong. 10 meter hoog. We hebben met ons allen geklommen en geklauwterd om de mooiste foto's te kunnen nemen, wat aardig gelukt is. De tweede waterval was een lange waterval waarin het water over zo'n 20 meter, ook 10 meter zakte. Hier hebben we in een tussenstukje heerlijk in het water gelegen. Wat een fijne verfrissing was, met deze tropische temperaturen van rond de 34-35 graden. De derde waterval was de hoogste van allemaal, wel 21 meter hoog en er was niet eens een hek ofzo. Hier hebben we dan ook met onze voeten net over de rand gehangen en van het prachtige uitzicht genoten van honderden meters alleen maar natuur. Het echte Zambia.