Het regent! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wendel Mooyman - WaarBenJij.nu Het regent! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wendel Mooyman - WaarBenJij.nu

Het regent!

Blijf op de hoogte en volg Wendel

31 Oktober 2015 | Zambia, Lusaka

Zoals de titel al verklapt, hebben we de eerste regenbui in Zambia mee gemaakt. Het was afgelopen donderdag. 's Morgens merkte we al dat het erg warm was. We wilde eerst aan de speelplaats werken, maar daar was het om 9 uur al echt te warm voor. Dus zijn de plannen om gegooid en zouden we de dag erna aan de speelplaats gaan en nu naar de stad gaan voor boodschappen. Toen ik later die dag van de school naar huis liep, dacht ik in de verte regenbuien te zien. Natuurlijk werd dit fenomeen in de groep besproken dat, echte hollanderHollanders en Belg dat we zijn, we het naar regen vonden ruiken. En inderdaad, 15 minuten later was het aan het regenen. Ik vond het eigenlijk een beetje tegenvallen. Het regende helemaal niet hard en iedereen reageerde het zelfde als in Nederland. De kleren werden van de waslijn gehaald en iedereen ging naar binnen. Ik had op een feest gehoopt, maar dat was dus niet het geval. Sinds donderdag regent het alleen s nachts dus hebben we er geen last van.

Deze week is er weer hard gewerkt. Vorig weekend zijn we er achter gekomen dat the anual bal van de politie op de zelfde dag, zelfde tijd en zelfde locatie is als onze fundraising event. Hier was dus duidelijk iets mis gegaan. we zijn dus direct naar onze locatie gegaan: Chinsali girls secondary school. Hier bleek dat ze ons inderdaad waren vergeten en hoewel wij eerder de locatie hadden geboekt, is de politie belangrijker, dus moeten wij maar iets veranderen. Wij waren dus nogal aan het balen en zijn gelijk naar oplossingen gaan zoeken. Uiteindelijk hebben wij ons feest een dag eerder en in ons eigen dorp. Best voordelig uiteindelijk nog. Al is de zaal nog niet helemaal af, maar ze hebben nog een maand.

Ook hebben we hard gewerkt aan het schoolplein. We hebben een geheel nieuwe hinkelbaan aangelegd en ballen gemaakt om spellen mee te spelen. Het is erg leuk te zien dat zowel leerlingen als leerkrachten zeer betrokken zijn. Ze werken hard mee met het graven en vullen van de flesjes. Het is zelfs vaak het geval dat ze zomaar de houweel uit je handen pakken, wij muzungus doen het toch niet goed. wij vinden het niet erg aangezien wij toch blaren op onze handen hebben en dit dus veel extra blaren scheelt. Zelf ben ik bezig met het schrijven met een soort handboek met spelletjes, voor de leerkrachten die ze kunnen leren aan de leerlingen. Een aantal van deze spellen hebben we gespeeld met de leerlingen en leerkrachten. We waren beide enthousiast en pakte het goed op. Het verliep zelfs beter dan verwacht.     Naast het schoolplein en de fundraising event zijn we deze week ook aan de slag gegaan met het bomen project. We zijn bezig om een pad van ong 2 meter breed en 50 metet lang vrij te maken van planten, struiken en wat dan ook. Zeer zwaar en vermoeiend werk. Nu zien de mensen hier in zambia dat wij ook hard kunnen werken. En volgens mij zijn ze wel onder de indruk

.     Nu hebben we een dagje rust om morgen weer aan de slag te gaan.

Wil je zelf ook wat bijdragen aan onze fundraise, dan kan dat. We halen zoveel mogelijk geld op voor ons bomen project en ook voor een watertank en pijpen, zodat het gehele dorp stromend water zal hebben. De tank en pijpen zullen worden aangelegd en onderhouden door Chiko, een man die vooruit denkt en ons veel helpt in het dorp. Daarnaast zorgen wij dat er ieder jaar een rij bomen wordt gepland door een global awareness groep, zodat het dorp over 8 jaar een inkomstenbron hebben en zo economisch zelfstandig worden. We hopen ongeveer 6000 kwacha op te halen. Dit komt neer op zo een 500 euro. Iedere donatie is zeer welkom en we en het dorp zijn je zeer dankbaar
Het geld kan worden overgemaakt op:
  NL54INGB0002266520
Tnv. Stichting joy of a toy Maarsen
Onderwerp: Project zambia groep leiden 2015

• 31 Oktober 2015 - 22:55

Paulus Mooyman:

Ha Wendel, mooi verslag! Zo te lezen zijn jullie goed bezig.

• 31 Oktober 2015 - 23:08

Jontine:

top meis, jullie zijn goed bezig. Geniet er van en jullie allemaal heel veel succes! liefs

• 02 November 2015 - 19:45

Willemijn:

Leuk om te lezen allemaal Wendel. Goed bezig daar! Veel succes en plezier verder.
    Groet Willemijn