een maand geadaan - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wendel Mooyman - WaarBenJij.nu een maand geadaan - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wendel Mooyman - WaarBenJij.nu

een maand geadaan

Blijf op de hoogte en volg Wendel

26 Oktober 2015 | Zambia, Lusaka

Vandaag precies een maand gelefen vertrokken we met ons vijven op ons grote avontuur in Afrika en dan natuurlijk vooral Zambia. In deze maand is er al een hoop gebeurd.  veel hiervan hebben jullie al kunnen lezen in mijn eerdere blogs. Vandaag zal ik het dan ook vooral hebben over een aantal highlights van afgelopen week.

Zo zijn we vorig weekend met Robbert (leerkracht secondary school) en Pirri naar de Chipoma waterfalls gegaan. Dit was zeer indrukwekkend. Ookal was het water laag was het erg mooi. Door het lage water konden we op vele plekken lopen, die anders onderwater zouden zijn. Gelukkig hadden we een gids bij ons die ons liet zien waar we wel en niet konden lopen. De chipoma watrrfalls zijn andrrs dan de meeste watervallen. Het is namelijk niet 1 stuk met water dat naar beneden stort, maar allemaal kleine watervallen die over een lengte van 100 meter ong 50 meter zakken. Doordat het water zo laag is, is er bij een van de watervallen een soort zwembad ontstaan. Wij aarzelden natuurlijk geen moment, maakte ons zwemklaar en hebben hier heerlijk gezwommen. Pirri, robbert en de gids kwamen er ook bij en zo hadden we even ons eigen privé zwembad met waterval. Op sommige delen was het ondiep, maar op andere stukken kon je net op het puntje van je tenen staan. Al snel bleek dat Pirri niet echt kan zwemmen en hij bang was om naar het diepere stuk te gaan, ookal is hij ruim een kop groter is dan ik ben. In Nederland kan je je dit nauwelijks voorstellen, maar hier zijn de meeste riviertjes zeer ondiep, dus hoeft er nauwelijks gezwommen te worden. Uiteindelijk is het hem toch gelukt om ook de waterval te bereiken en was het een zeer geslaagde dag.

Gisteren was het independence day in Zambia. We moesten er natuurlijk zo Zambiaans mogelijk uitzien en om ons zwart te sminken vonden we niet zo een goed idee, dus besloten we shirts en jurken te laten maken. We werken al snel naar een tailer gebracht waar we kpnden kiezen uit wel 100 soorten jurken en 2 soorten shirts. Toen iedeteen was opgemeten en zijn of haar model had gekozen, gingen we de stad in om voor de jongems 2 meter stof te zoeken en voor de jurken minstens 4 meter stof. Het werd dus winkel in, winkel uit tot iedereen een goede stof had gevonden. Toen kwam het lastigste, we moesten 2 dagen wachten voor alles klaar was. Gelukkig gaan de dagen hier snel en konden we vrijdag alles op halen. Alles is erg mooi geworden, al zijn de stoffen van Bjorn en Brend door elkaar gehaald en hebben Merel en Ayla spijt dat ze hebben gezegd dat de jurk strak moet zitten. We zagen er allemaal mooi uit en iedereen wilt graag nog iets laten maken bij deze mevrouw.

We hebben trouwens ieder een Bemba naam gekregen, hierondrr zal ik ze opschrijven met betekenis:
  Brend : kuchinjela - genius/very fast
Ayla: Malayka - angel
Merel: Mapalo - blessing
Björn: Kasuli - last born
Wendel: Chilishe - cheerfull
En zeg nu zelf, wie wilt er nu niet vrolijk worden genoemd :p

• 31 Oktober 2015 - 23:14

Jontine:

Je had ons al de foto's gestuurd van de watervallen en zwemavontuur. Nu leuk om ook je hele verhaal te lezen.
    Dat van die namen is ook heel lief. Heeft iedereen daar een naam met een betekenis? Wees maar trots op je naam hoor!
    Geniet van deze bijzondere reis en tijd en breng maar vreugde waar je kan:) dikke kus XXXXX